۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۹۹۶۲۱
گزارش رسا؛

همراهی لبخند اسرائیلی با «کینه انگلیسی» | دست برتر حزب الله در منطقه

همراهی لبخند اسرائیلی با «کینه انگلیسی» | دست برتر حزب الله در منطقه
قرار گرفتن حزب الله از سوی انگلستان در لیست سازمان‌های تروریستی نشان دهنده آن است که استبکار جهانی از قدرت بالای حزب الله در منطقه به وحشت افتاده است.

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: کمتر از یک هفته قبل، وزیر کشور انگلیس، شاخه سیاسی حزب الله لبنان را در زمره گروهک‌های تروریستی قرار داد؛ اقدامی که لبخند رضایت را بر لبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به ارمغان آورد.

انگلیس به این بهانه که «حزب الله تاثیر بسیاری را در ناامن ساختن خاورمیانه دارد»، به دنبال آنچه که برخی «نقره داغ کردن حزب الله به دلیل دخالت در امور سوریه، عراق، یمن و فلسطین» نامیده‌اند، به قرار دادن این حزب در لیست سیاه تروریسم مبادرت ورزیده است.

تصمیم انگلستان اعتراف آشکار به آن است که حزب الله به یک قدرت منطقه‌ای موثر تبدیل شده و لندن تمایل ندارد که تاثیر حزب الله را به رسمیت شناخته و در تصمیم گیری‌های منطقه‌ای با حزب الله وارد گفت‌وگو شود از این رو ترجیح می‌دهد که با تحریم حزب الله، این حزب پرنفوذ منطقه‌ای را به انزوا بکشاند.

به نظر وزیر کشور انگلستان پیش از اتخاذ این تصمیم می‌بایست نگاهی به تعریف کشورهای غربی و حتی کشورش از مفهوم تروریسم می‌انداخت. مطابق با تعریف غربی‌ها «هر کس که از سلاح برای کشتار افراد یا ایجاد رعب و وحشت در میان مردم استفاده کند، به عنوان تروریسم شناخته می‌شود.» که این تعریف بیشتر با رویکرد کشورهای غربی به ویژه اسرائیل در منطقه همخوانی دارد نه محور مقاومت.

همگان می‌دانند که حزب الله بارها از سوی مقامات اسرائیلی تهدید به نابودی شده و حتی برخی مناطقی که در آن افراد وابسته به حزب الله بودند، مورد حمله اسرائیل قرار گرفته است به ویژه آنکه تل آویو، در عملیات تروریستی آشکار چندین تن از فرماندهان حزب الله را ترور کرده است اما حزب الله با خویشتن‌داری به ترور فرماندهان اسرائیلی روی نیاورده است.

وحدت رویه حزب الله در طول سال‌های متمادی چه در عرصه فعالیت‌های سیاسی و چه در عرصه اجتماعی، استفاده از ابزار مدنی در چهارچوب قوانین داخلی و بین المللی بوده است. قانون مداری حزب الله اگر نگوییم بیش از دیگر گروه‌ها و سازمان‌ها حداقل همپای آنان است و حزب الله در طول این سال‌ها اثبات کرده که در برابر مرّ قانون سر تسلیم فرود می‌آورد..

دلایل 7 گانه تروریستی نامیدن حزب الله
برخی تحلیلگران در توجیه اقدام انگلستان، به حوادث دهه هشتاد لبنان و انتساب اقدامات تروریستی به حزب الله استناد می‌کنند حال آنکه چنین انتسابی بی‌پایه و اساس است از این رو باید پرسید که چه دلایلی سبب شده تا انگلستان، حزب الله را در لیست سیاه قرار دهد؟ به نظر دلایل ذیل در این تصمیم موثرند:

1. با افزایش قدرت حزب الله در منطقه، کفه ترازوی معادلات به سود محور مقاومت سنگین شده است و این امر برای استکبار جهانی به ویژه استعمار پیر، ناخوشایند است چه آنکه حزب الله امروز رکن مهمی در تصمیم گیری منطقه است و هیچ جریان و کشوری نمی‌تواند در چینش پازل رخدادها و حوادث منطقه، حزب الله را به شمار نیاورد.

2. حزب الله در سال‌های اخیر به ویژه در جنگ عراق و سوریه تجربه بسیار بالایی را به دست آورده و چنانچه این تجربه در اختیار سایر کشورها به ویژه یمن قرار گیرد، عربستان سعودی به عنوان شریک استراتژیک استکبار جهانی در منطقه را با خطر جدی مواجه می‌کند از این رو انگلستان تلاش کرده تا حزب الله را در خانه خود زمین‌گیر کند و اجازه جولان دهی بیشتر را به این حزب ندهد.

3. حزب الله در دفاع از مردم یمن نقش بسزایی را ایفا می‌کند. سید حسن نصرالله بارها در سخنان خود از یمن دفاع کرده و سقوط صنعاء را مانند سقوط بیروت یا دمشق یا بغداد دانسته است تا آنجا که برخی افزایش مهارت نیروهای یمنی در مواجهه با متجاوزان عربی را مدیون نیروهای استشاری حزب الله و آموزش جنگ روانی و رسانه‌ای این حزب به مردم مظلوم یمن می‌دانند.

4. نبرد در جنوب یمن به ویژه در باب المندب حائز اهمیت است. اگر انصارالله بتواند این مناطق را به اختیار خود درآورد، صادرات آزادانه نفت و گاز و به یغما بردن ثروت ملی مردم منطقه به سهولت میسّر نیست زیرا در صورت اختیار گرفتن این تنگه مهم و استراتژی از سوی محور مقاومت و حماقت اسرائیل برای آتش افروزی در منطقه، باب المندب نقش تعیین کننده‌ای را در معادلات جنگ ایفا خواهد کرد بنابراین باب المندب برای اسرائیل و در نتیجه انگلستان به مثابه حامیان دولت عبری، اهمیت بسزایی دارد.

5. انگلستان که چشم طمع به ثروت‌های امت اسلامی دوخته و دست استعمارگر پیر از منطقه کوتاه شده، رویای فراونی را برای بازگشت به خاورمیانه و غارت ثروت‌های کشورهای اسلامی دارد لذا عراق، سوریه، لبنان و یمن به دلیل موقعیت استراتژیک و دارا بودن ذخایر نفت و گاز برای بریتانیا اهمیت دارد و مادامی که حزب الله در منطقه باشد، امکان حضور آزادانه انگلستان وجود ندارد.

6. الگوپذیری جریان‌های جهادی منطقه از حزب الله نیز عامل دیگری در تحریم این حزب است. حزب الله تا دو دهه قبل یک حزب کوچک بود اما در کمتر از بیست سال توانست به چنین قدرتی دست یابد. رشد سریع حزب الله الگویی برای سایر جریان‌های ضد امپریالیستی و ضد استعماری اسلامی شده است. انصارالله یمن، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و ... هرکدام ظرفیت تبدیل شدن به قدرتی همطراز حزب الله را در عرصه نظامی، سیاسی، اجتماعی و ... دارند و این امر برای استکبار جهانی که منافع خود را در تفرقه امت اسلامی می‌بیند، به شدت گران تمام می‌شود.

7. جمهوری اسلامی ایران هرچند هیچگاه در امور داخلی کشورها دخالتی نداشته و بارها در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و نسل کشی مردم بیگناه یمن، موضع دینی و اسلامی اتخاذ کرده است اما بارها از سوی سران کشورهای مرتجع عربی مانند عربستان، بحرین، امارات و ... به دخالت در امور سایر کشورها متهم شده است.

حزب الله لبنان بخشی از امت اسلامی ـ عربی و جزئی از محور مقاومت است و در بسیاری از موارد نسبت به حوادث منطقه موضع‌گیری کرده و به ندرت از سوی مردم سرزمین‌های اسلامی ـ عربی متهم به دخالت در امور منطقه شده است. افشای پشت پرده اقدامات مقامات عربی از سوی یک حزب قدرتمند و تاثیرگذار که خود نیز ریشه‌ای عربی دارد، خشم و عصبانیت حکّام عربی را برانگیخته و نقشه‌های شوم آنان را بر ملا ساخته است و همین امر سبب شده تا با تروریستی خواندن حزب الله، عرصه را برای نفوذ این حزب در میان مردم سد کنند.

در پایان باید بار دیگر تاکید کرد که حزب الله نه تنها در منطقه به رکنی مهم و اساسی در معادلات بین المللی تبدیل شده ، بلکه تهدید جدی برای منافع استکبار جهانی به ویژه برخی حکام خائن عربی و رژیم صهیونیستی به شمار می‌آید.

امروز این حزب الله است که با همراهی محور مقاومت، چشم انداز و افق پیش روی خاورمیانه را ترسیم می‌کند بنابراین جای تعجّب نیست که انگلستان در تصمیمی عجولانه و برخاسته از عصبانیت، حقد و کینه، حزب الله را در لیست تروریستی قرار دهد. این اقدام بریتانیا خود نشان دهنده آن است که حزب الله در مسیر صحیح گام برداشته و آینده‌ای به مراتب درخشانتر از امروز در انتظارش است./981/ب912/ر

محمد رایجی پژوهشگر مسائل جهان اسلام

محمد رایجی
ارسال نظرات